Je ademt fashion en bent altijd mee met de laatste trends. Onder het mom “maak van je hobby je werk en je moet geen dag van je leven werken” is een kledingwinkel beginnen dan ook je grote droom. Succesverhalen zoals Sienna Goodies en Monique Stam doen het misschien makkelijk lijken, maar het ook effectief doen, da’s een ander paar mouwen. In dit artikel leggen we je uit hoe je aan jouw droom begint.
Kies een niche en ken je why
Casual chique, high-end of streetwear, met welke items wil jij je klanten verrassen? Kies een stijl die je zelf mooi vindt, zodat je trouw blijft aan je smaak. Mag het wat funky of wat meer poshy zijn? Jij bepaalt de collectie! Je smaak volgen is één ding, maar ook de reden waarom je je droom waarmaakt, hou je best als leidraad. Door je why te volgen, houd je de focus op wat voor jou belangrijk is. Stel je duurzaamheid en stijladvies voorop? Dan kan de why van je kledingwinkel bijvoorbeeld de volgende zijn: “Met mijn duurzame en transparante filosofie wil ik mijn klanten informeren over waar mijn kleding vandaan komt en hoe ze deze stukken het best kunnen combineren”.
Online of fysiek?
Wie tegenwoordig voor een fysieke winkel gaat, moet een behoorlijk budget achter de hand hebben. Bovendien is een geschikt winkelpand vinden om te kopen of te huren in een buurt die jouw aanspreekt een hele uitdaging. De torenhoge prijzen maken dat het je wellicht interessanter lijkt om online jouw kledingimperium uit te bouwen. En dat kan wel eens heel goed kloppen! Online zijn de mogelijkheden eindeloos, maar hiervoor is kennis van e-commerce noodzakelijk om er een succes van te maken. Denk maar aan handige betaalmiddelen zoals achteraf betalen en een vlot retourbeleid hanteren.
De in en outs van een webshop
Een webshop opstarten doe je dus niet zomaar eventjes. Een degelijk platform waar je je online zaak opbouwt en een basiskennis van online marketing zullen je al een eind op weg helpen, maar daar houdt het niet op. Bedenk welke mate van service je aan je klanten wil geven. Om te beginnen kan je overwegen of je AfterPay wil aanbieden. Daarnaast zet je een duidelijk en klantvriendelijk retourbeleid op poten om het vertrouwen van de klant winnen. Maar heb je ook gedacht aan hoe je de verpakkingen en de verzending in lijn met je visie zo duurzaam mogelijk maakt? Heel wat om over na te denken voor je effectief aan de slag gaat dus. Hulp nodig met een businessplan op te stellen? Met een businesscoach onder de arm vergroot je je kans op succes.